بعضی وقتها ممکنه از اینترنت، کتاب یا همکاری کلیت یک بازی را ایده بگیریم و بدون اینکه ریزه کاری های بازی را بدونیم شروع کنیم به توضیح دادن. توی این شرایط هم خودمون و هم زبان آموزها سردرگم می شوند.
پس خیلی بهتر هست که قبل از ورود به کلاس، تمام مراحل انجام بازی جدید را پله به پله بررسی و حتی یادداشت کنیم.
با یادداشت کردن هم توضیحات منسجم تری خواهیم داشت و هم متوجه می شیم که چه چیزی از بازی را نمی دونیم. اگر قبل ورود به کلاس، خودمون بازی را با افراد دیگه انجام بدیم، عالی می شه.
چه جوری نحوه انجام یک بازی را به زبان آموزها توضیح بدیم؟
این روزا معلم های زیادی، به ویژه معلم های زبان انگلیسی، از بازی ها کمک می گیرن تا هیجان بیشتری به کلاس درسشون تزریق بشه.
موقعی که یک بازی وارد کلاس درس می شه، مثل هر تازه وارد دیگه ای اول باید به زبان آموزها معرفی بشه. اما اغلب اوقات معرفی و توضیح نحوه انجام یک بازی برای معلم های زبان کار چالش برانگیزی هست.
چون اگر نحوه انجام بهترین بازی دنیا درست و حسابی توضیح داده نشه، زبان آموزها گیج و کلافه می شن. والبته بازی ما هم به یکی از بدترین بازی ها تبدیل می شه!!! بنابراین، توی این مقاله قرارهست به دوتا سوال کلیدی جواب داده بشه:
مراحل توضیح بازی
۱) قبل از ورود به کلاس، باید با بازی آشنایی کامل داشته باشیم:
بعضی وقت ها ممکنه از اینترنت، کتاب یا همکاری کلیت یک بازی را ایده بگیریم و بدون اینکه ریزه کاری های بازی را بدونیم شروع کنیم به توضیح دادن.
توی این شرایط هم خودمون و هم زبان آموزها سردرگم می شوند.
پس خیلی بهتر هست که قبل از ورود به کلاس، تمام مراحل انجام بازی جدید را پله به پله بررسی و حتی یادداشت کنیم.
با یادداشت کردن هم توضیحات منسجم تری خواهیم داشت و هم متوجه می شیم که چه چیزی از بازی را نمی دونیم.
اگر قبل ورود به کلاس، خودمون بازی را با افراد دیگه انجام بدیم، عالی می شه.
۲) توضیحاتمون را با بیان هدف و تِم بازی شروع کنیم:
تا مشخص نباشه که هدف بازی چه چیزی هست، اهمیت انجام بازی هم گنگ می مونه.
مثل این می مونه که سفری را شروع کنیم بدون دونستن مقصد!
بیان هدف و تِم بازی به ذهنیت افراد شکل مشخصی می ده و البته به توضیحات بعدی ما در خصوص معرفی اجزا و قوانین بازی هم معنا می بخشه.
۳) توی این مرحله وسائل و اجزا بازی را معرفی می کنیم:
بعد از تعیین هدف، اجزای بازی، کارکردشون و ارتباطشون با هدف بازی را توضیح می دیم.
۴) کلیت بازی، نحوه امتیازگیری و مجازات ها را شرح داده می شه:
توی این مرحله، قرارهست از مکانیسم و قوانین اصلی بازی بگیم. یعنی باید مشخص بشه که هر زبان آموز در نوبت خودش باید چه جوری از وسائل و اجزا بازی استفاده کنه تا به هدف بازی برسه.
همچنین، زبان آموزها باید بدونن که چه حرکت هایی موجب امتیاز گرفتن یا از دست دادن می شن.
۵) قوانین ویژه، استثناها و جزئیات را بگیم:
بعد از مسلط شدن به کلیت بازی، ریزه کاری های بازی در این مرحله معلوم می شن.
حواسمون باشه که این مرحله نباید با مرحله قبل جا به جا بشه. در ضمن، ما می تونیم این مرحله را در حین انجام بازی (مراحل شش یا هفت) انجام بدیم.
نکته: حتما مطمئن بشیم که هر قسمت از اطلاعاتی را که از بازی به زبان آموزها می دیم، متوجه شدن.
بعد می تونیم به سراغ ارائه قسمت بعدی از اطلاعات بریم. برای این کار می تونیم از زبان آموزها سوال هایی مرتبط با بازی بپرسیم.
۶) بازی یک دور به صورت آزمایشی انجام داده بشه:
این مرحله بهترین زمان هست که متوجه بشیم که آیا همه زبان آموزها فرایند انجام بازی را به درستی دریافت کردن یا نه! درواقع توی این مرحله، ما این امکان هم داریم تا به سوال ها زبان آموزها جواب بدیم.
به علاوه، می تونیم از زبان آموزهایی که متوجه بازی شدن برای انجان آزمایشی بازی استفاده کنیم. بدیهی هست که بازی آزمایشی برنده یا بازنده نداره.
۷) انجام بازی
ویژگی های توضیحات ما از نحوه انجام یک بازی:
فرقی نداره زبان آموزها در چه رده سنی باشن و بازی مورد نظر تا چه حد آسون یا سخت باشه. در هر صورت خیلی خیلی خیلی مهم هست که ما این دوتا ویژگی را توی توضیحات خودمون لحاظ کنیم؛ به خصوص اگر سطح زبان آموزها کم تر از متوسط هست:
اول اینکه توضیحات و جملات ما باید تا حد امکان کوتاه و ساده باشن. سادگی شامل لغات و ساختار جملات هم می شه.
دوم اینکه نحوه بیان مراحل بازی باید منطقی باشه. بنابراین، قبل از شروع به توضیح، بهتر هست همچین سوالاتی را از خودمون بپرسیم: مهم ترین اطلاعاتی که زبان آموزها برای درک بازی نیاز دارن، چی هست؟ زبان آموزها در انتهای بازی چه چیزی را یاد می گیرن. ترتیب ارائه اطلاعات باید به چه شکلی باشه؟
نکته: از اونجایی که توضیحات ما به زبان انگلیسی هست، می شه از یکی از زبان آموزها که متوجه فرایند بازی شده، برای ترجمه کمک بگیریم.
نکته: موقع توضیح دادن ارتباط چشمی را فراموش نشه. استفاده از دست ها و نمایش حرکت های بازی بسیار کمک کننده هست.
نکته: فقط و فقط از کلام استفاده نکنیم! بلکه در حین توضیح فرایند بازی در ارتباط مداوم با اجزای بازی باشیم.