هوش در انسان

تئوری های زیادی برای بررسی و فهم ساختار هوش انسان وجود دارد. یکی از معروف ترین آنها نزدیک به ۴ دهه پیش توسط پروفسور هاوارد گاردنر ارائه شد و با استقبال زیادی از سوی مجامع علمی و آموزشی در سراسر دنیا مواجه گردید و به سرعت متدهای مختلف آموزشی بر همین مبنا شکل گرفت. به طور خلاصه “هوش های چندگانه گاردنر” می گوید[۱].

ساختار هوش انسان از چند زیر شاخه تشکیل شده است، به طوری که بررسی هوش ذیل تنها یک موضوع و اهمیت دادن بیش از حد به یکی از آنها کاری اشتباه است.

گاردنر معتقد است برای آموختن راه های مختلفی (حداقل ۸ روش) وجود دارد. آن چیزی که این تئوری را بیش تر مورد توجه قرار داد اعتقاد آقای گاردنر بود که هر کدام از انسان ها در یک و یا حتی در چند مورد از این زیر شاخه ها توانایی بیشتری دارند.

این نگاه باعث می شود تا برای تمام کودکان نسخه یکسان ارائه نشود و موفقیت و استعداد برای همه طبق یک الگو نباشد.

هوش منطقی ریاضی (logical mathematical intelligence)

یکی از انواع هوش های چندگانه گاردنر هوش منطقی – ریاضی می باشد.

تا به حال شده به این موضوع فکر کنید که اگر می توانستید محاسبات پیچیده‎تر ریاضی را به صورت ذهنی انجام دهید و یا معماها و پازل ها به سرعت بیشتر حل نمایید؟

اینکه بتوانید برای حل یک مسئله الگوهای موجود را زودتر تشخیص داده و با استفاده از استدلال آن مسئله را حل نمایید؟ فرایند حل یک مسئله به وسیله روش های منطقی زیر مجموعه‎ی هوش منطقی – ریاضی  انسان قرار می گیرند.

هوش منطقی – ریاضی در واقع توانایی درک و استفاده از منطق، اعداد و الگوهاست که برای فهمیدن روابط بین اشیا و شناسایی الگوهای موجود در دنیای اطراف ما به کار گرفته می شود.

نکته مهم در اینجا این است که هوش منطقی و تلاش برای تقویت آن، تنها برای جبر و ریاضیات و  افزایش توانایی محاسباتی نمی باشد.

این نکته بسیار مهمی است که هوش منطقی مسئول بسیاری از تصمیم گیری های انسانی است بالاخص آنجا که می بایست منطقی و بر اساس ادله و الگوهای موجود پیش‎بینی کنیم و تصمیم بگیریم.

پس اگر یک فعالیت شما را به بکار گیری هوش منطقی وادار می کند، باید در نظر گرفت که در بسیاری از وجوهات زندگی انسان تاثیر گذار می باشد.

فعالیت هایی برای افزایش هوش منطقی

والدین و معلم ها نیز باید توجه داشته باشند که تقویت  هوش منطقی در کوکان بسیار مهم است. اما برای این موضوع چه کارهایی می توان انجام داد:

بهتر است اول بگوییم که در اینجا در مورد کودکان صحبت می کنیم اما تمام فعالیت هایی که در ادامه می آید برای تمام سنین مفید است.

همه ما دیده‎ایم که در برخی از کودکان هوش منطقی و ریاضی قوی‎تر از سایرین می باشد، آن ها راحت تر با اعداد کار می کنند و معما ها را بهتر از همسن و سالان خود حل می کنند.

اما این موضوع به خودی خود آنقدرها هم مهم نیست:

اولا همه کودکان می توانند با استفاده تمرین میزان قابلیت استفاده از هوش منطقی – ریاضی را در خود افزایش دهند.در حقیقت مغز آدمی، مانند سایر اعضای بدن با تمرین و ورزش تقویت می شود.

ثانیا یکی از نکات مهم در هوش های چندگانه گاردنر همین است که در هر فردی یکی از انواع هوش، دستِ بالا را دارد.

متاسفانه اما نظام های رسمی آموزش در ایران و بسیاری از کشور های دنیا تمرکز خود را روی همین هوش منطقی و ریاضی می گذارند.

دانشمندان راه های گوناگونی را برای این کار پیشنهاد داده اند. در اینجا به چند مورد از این موضوعات می پردازیم.

۱) آزمون حافظه :

یکی از بهترین راه ها برای ورزش دادن به مغز آزمودن حافظه می باشد.

برای مثال تلاش کنید موضوعات کوچک را به حفظ کنید. مثلا لیست خرید یا شماره تلفن. اگر علاقه مند هستید حفظ کردن چند بیت شعر هم بسیار مناسب است. چند ساعت صبر کنید و تلاش کنید آن ها به یاد آورید.

یک راه دیگر کشیدن نقشه و مسیر حرکت خود به سمت محل کار، مدرسه و یا برگشت به خانه است. تلاش کنید مغازه ها و یا نام خیابان ها را حفظ کنید.

موضوع دیگر که می تواند کمک کننده باشد دقت در مسائل عموما بی ربط و کوچک است.

سعی کنید در یک روز به تغییرات کوچکی که در اطرفتان اتفاق می افتد توجه کنید.

برای مثال تغییر رنگ لباس دوستان، رنگ ماشین هایی که در کوچه محل سکونت شما پارک شده اند یا حتی تلاش برای پیدا کردن غلط های املایی روی نوشته های محیطی.

تمام این موارد و بسیاری دیگر که با خلاقیت خود می توانید پیدا کنید را می توانید در غالب بازی کردن و پرسش و پاسخ با کودکان انجام دهید.

۲) انجام بازی های فکری :

انجام بازی های فکری می تواند به رشد نرون های مغزی منجر شود.

تلاش کنید هر از چندگاهی جدول حل کنید یا سودوکو انجام دهید.

بازی های فکری با محوریت ریاضی که برای تقویت هوش منطقی مناسب است هم توصیه می شود.

بازی هایی مانند بازی دوضرب و یا بازی دوز زنبوری که ذهن شما را وادار می کند از توانایی های خود استفاده نماید بسیار مناسب است.

ویژگی این بازی ها این است که شما در عین اینکه یک فعالیت مفرح انجام می دهید (بازی کردن) در عین حال مشغول ورزش مغزی، افزایش قدرت حافظه، افزایش حضور ذهن و تمرکز می باشید.

تمام این موارد می تواند منجربه تقویت هوش منطقی – ریاضی می شود.

۳) یادگیری مهارت های جدید :

برای یادگیری یک توانایی جدید و کسب مهارت در آن شما مجبورید قوه منطق خود را به کار اندازید تا روش های بهتر را در عبور از چالش های پیش رو پیدا کنید.

تلاش کنید آشپزی یاد بگیرید و یا اگر بلد هستید غذاهای جدید بپزید.

یادگیری یک زبان جدید، یادگیری یک هنر مانند نواختن ساز و یا نقاشی چالش هایی هستند که اگر سراغ آن ها بروید، هوش منطقی خود را به کار گرفته اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست